• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

خونریزی رحمی غیر طبیعی

خونریزی رحمی غیر طبیعی
سیکل‌های ماهانه طبیعی، ۲۴ تا ۳۸ روزه هستند و خونریزی ماهیانه معمولا حداکثر تا ۸ روز طول می‌کشد. خونریزی رحمی غیرطبیعی یعنی سیکل‌های ماهانه، نظم مشخصی ندارند، تاریخ شروع و اتمام خونریزی و حجم خونریزی در هر سیکل متغیر است و به اشکال زیر دیده می‌شود:

۱. خونریزی یا لکه بینی بین پریودها
۲. خونریزی یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی
۳. خونریزی بعد از دوران یائسگی
۴. سیکل‌های بیشتر از ۳۸ روز یا کمتر از ۲۴ روز
۵. خونریزی حجیم و شدید در هر پریود
۶. خونریزی بیشتر از ۷ تا ۹ روز در هر ماه

علت
خونریزی غیر طبیعی در هر سنی اتفاق می‌افتد و بسته به آن علل متفاوتی دارد. برای مثال در اوایل بلوغ به علت نامنظم بودن تخمک گذاری پریودها نامنظم است و یا در حوالی یائسگی (اواسط دهه چهارم) الگوی سیکل‌های ماهانه تغییر می‌کند، مقدار خونریزی کم و زیاد شده و ممکن است در بعضی ماه‌ها اصلا خونریزی رخ ندهد. علل اصلی خونریزی غیر طبیعی عبارتند از:

۱. مشکلات تخمک گذاری
۲. پولیپ‌ها، فیبروم‌ها و آدنومیوز
۳. استفاده از IUD و یا داروهای هورمونی
۴. عوارض بارداری نظیر سقط یا بارداری نابجا
۵. مشکلات انعقادی
۶. سرطان‌هایی نظیر رحم یا تخمدان

تشخیص
معاینه عمومی و معاینه لگنی و اخذ شرح حال برای بررسی الگوی خونریزی‌های ماهیانه هر فرد اهمیت زیادی دارد. ممکن است برای بررسی سطح هورمون‌ها یا عفونت‌های منتقله از راه جنسی و یا رد بارداری نیاز به آزمایش خون وجود داشته باشد. ممکن است روش‌های تشخیصی تکمیلی مثل سونوگرافی، هیستروسکوپی، نمونه برداری از رحم، سی‌تی‌اسکن یا MRI طبق معاینه و شرح حال مورد نیاز باشد. با سونوگرافی، ارگان‌های لگنی مثل رحم و تخمدان‌ها قابل رویت است. هیستروسکوپ دوربین باریکی است که برای دیدن واژن و دهانه رحم و حفره رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه برداری از سطح داخلی حفره رحم (اندومتر) برای رد مسائل مهمی مثل سرطان رحم الزامی است و با کورتاژ و یا سرنگ‌های باریکی به نام پایپِل قابل انجام است. درصورت وجود توده‌های لگنی یا شک به سرطان، انجام سی‌تی‌اسکن یا MRI ممکن است الزامی باشد.

پایپل (Pipelle)
با توجه به طیف وسیع علل خونریزی غیر طبیعی، مهم است که به هرگونه تغییر در کمیت و کیفیت خونریزی‌های ماهیانه حساس باشید و به پزشک مراجعه کنید. برای اینکه بتوانید سریعتر به این تغییرات پی ببرید، شروع و پایان هر سیکل و زمان خونریزی ماهیانه و مقدار آن را همواره در تقویمی یادداشت کنید.

نمونه برداری از اندومتر با پایپل
درمان
درمان خونریزی غیر طبیعی، بستگی به علت آن دارد. به عنوان مثال در صورت وجود عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود و یا برای درمان برخی فیبروم‌ها داروهای هورمونی مفید است. در صورت عدم بهبودی با درمان‌های دارویی ممکن است نیاز به جراحی باشد. هیسترکتومی یا در آوردن رحم برای افرادی که مبتلا به سرطان هستند و یا فیبروم‌های بزرگ دارند و دیگر تمایل به بارداری ندارند، روش جراحی موثری است. ابلیشن اندومتر (تخریب سطح داخلی رحم) روش جراحی دیگری برای کنترل خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی است و به ویژه برای افرادی که امکان انجام هیسترکتومی ندارند و تمایلی به بچه دار شدن ندارند‌، روشی موثر است. برای فیبروم‌هایی که به درمان دارویی جواب نداده‌اند، در آوردن فیبروم‌ها (میومکتومی) روشی جایگزین است.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

دکتر فوق تخصص زنان و انکولوژی در تهران

تماس بگیرید.
آلودگی هوا و بارداری ویروس نقص ایمنی HIV در بارداری

پرسش خود را بنویسید

پرسش و پاسخ‌ها (1 پرسش)

ساناز

همیشه درد پریودی زیادی داشتم یکماه قرص ضد افسردگی خوردم در ضمن قرص لل دی هم میخورم اون ماه دو هفته لخته های شدید داشتم ده روز فقط پاک بودم دوباره پریود شدم علتش چیست

۴ تیر ۰۱ - ۱۲:۰۳

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.