• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

سرطان رحم، از علائم تا درمان

سرطان رحم، از علائم تا درمان
رحم هم مانند هر بخش دیگری از بدن ممکن است دچار سرطان شود. شایع‌ترین سرطان زنان، سرطان اندومتر رحم (لایه داخلی رحم) است که بیشتر در سنین بعد از یائسگی دیده می‌شود اما در خانم‌های جوان‌تر به ویژه افرادی که چاق هستند،ا تخمدان پلی کیستیک یا بیماری‌های ژنتیکی دارند نیز ممکن است دیده شود.

علائم سرطان رحم
مهم‌ترین علامت، خونریزی غیر طبیعی رحمی است. در افرادی که هنوز یائسه نشده‌اند ممکن است بصورت قاعدگی نامنظم (خونریزی و لکه بینی بین قاعدگی‌ها یا افزایش مدت زمان و حجم خونریزی‌های ماهیانه) باشد. در افراد یائسه حتی لکه بینی هم غیرطبیعی تلقی می‌شود و نیاز به بررسی دارد. البته وجود این علائم، قطعا مطرح کننده سرطان نیست و ممکن است دلایل دیگری نظیر پولیپ یا میوم داشته باشد.

سایر علائم شایع عبارتند از ترشحات آبکی یا خونی واژینال، درد شکم و درد لگنی.

تشخیص سرطان رحم
هرگونه خونریزی رحمی غیرطبیعی نیاز به بررسی و نمونه برداری از رحم دارد. این نمونه برداری، ممکن است در مطب و سرپایی قابل اتجام باشد و یا نیاز به کورتاژ و هیستروسکوپی در اتاق عمل باشد.

در صورت تشخیص سرطان در نمونه برداری به چه اقداماتی نیاز است؟
در سرطان، مرحله بیماری تعیین کننده نوع درمان است. جهت بررسی بیشتر، ممکن است پزشک معالج، سونوگرافی، سی تی اسکن و یا MRI درخواست کند.

سرطان رحم، از علائم تا درمان
درمان سرطان رحم
مهم‌ترین بخش درمان، انجام جراحی و خارج کردن رحم و تخمدان‌ها می‌باشد. ممکن است بیماری، بعد از انجام جراحی نیاز به درمان بیشتری نداشته باشد. در برخی افراد بعد از جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی یا هورمون درمانی تجویز می‌شود. در بعضی از موارد نیز ممکن است به دلیل بیماری پیشرفته یا شرایط بیمار، انجام جراحی اولیه امکانپذیر نباشد و از سایر روش‌های درمانی استفاده شود.

پیگیری بعد از درمان
بعد از درمان اولیه، نیاز به معاینه و ویزیت منظم وجود دارد تا در صورت عود بیماری، سریعتر تشخیص داده شده و درمان لازم انجام شود.

آیا بعد از درمان سرطان در افراد جوان امکان بارداری وجود دارد؟
بعد از خارج کردن رحم، امکان بارداری وجود نخواهد داشت. اگر کسی تمایل به حفظ رحم و باردار شدن دارد، باید با پزشک معالج، مطرح کند. در برخی از بیماران در شرایط خاص، درمان دارویی امکانپذیر است.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

بهترین کلینیک زنان و زایمان در تهران

تماس بگیرید.
چکاپ و مراقبت‌های دوران یائسگی دیابت بارداری چیست؟ از کنترل تا درمان

پرسش خود را بنویسید

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.