• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

نحوه انجام واژینوپلاستی

نحوه انجام واژینوپلاستی
واژینوپلاستی یا جوانسازی واژن، نوعی جراحی زیبایی است که برای برطرف کردن ناهنجاری‌های واژینال، پارگی‌ها و کشیدگی‌های ناشی از زایمان استفاده می‌شود. این عمل، باعث تقویت ماهیچه‌های کف لگن، تنگ شدن واژن و افزایش رضایت جنسی در طرفین می‌شود. زایمان‌های طبیعی متعدد، بالا رفتن سن و کاهش وزن زیاد، باعث شل شدن ماهیچه‌های کف لگن و گشاد شدن واژن می‌شود که در این وضعیت، عضلات واژن قدرت خود را از دست داده و قطر داخلی واژن افزایش پیدا می‌کند، این مسائل باعث کاهش لذت جنسی شده و می‌تواند اثرات منفی زیادی روی بانوان و زندگی آنها بگذارد.

مزایا استفاده از واژینوپلاستی
استفاده از واژینوپلاستی باعث جوانی و زیبا شدن ظاهر واژن می‌شود و با بهبود زندگی جنسی، اعتماد به نفس بانوان را افزایش می‌دهد. امروزه بسیاری از بانوان تمایل به انجام این عمل زیبایی دارند. البته با توجه به اینکه علت عمل وجود مشکلات و ناهنجاری‌های واژینال است و دلایل پزشکی دارد و یا اینکه صرفا جهت زیبایی انجام می‌شود، نوع عمل تفاوت‌هایی می‌کند. برای مثال پرینئوپلاستی نوعی از واژینوپلاستی است که باعث تغییر زاویه واژینال می‌شود. ترمیم بکارت نیز نوع دیگری از واژینوپلاستی است که پارگی‌ها و کشیدگی‌های هایمن را ترمیم کرده و واژن را به حالت دست نخورده برمی‌گرداند.

نحوه انجام واژینوپلاستی
نحوه انجام واژینوپلاستی
جهت انجام این عمل، ابتدا یک سری آزمایشات صورت می‌گیرد و بانوانی که قصد عمل دارند باید حداقل در ۱ سال گذشته تست پاپ اسمیر داده باشند، یک ماه قبل از عمل از مصرف دخانیات اجتناب کنند، مصرف داروهای هورمونی را دو هفته قبل از عمل قطع کنند، در صورت ابتلا به عفونت، ابتدا باید عفونت خود را درمان کنند و در صورت مصرف داروی خاصی باید حتما با پزشک در این باره صحبت کنند. در عمل واژینوپلاستی که اغلب به ۱ الی ۲ ساعت زمان نیاز دارد، پزشک عضلات واژن را بهم نزدیک می‌کند و یا پوست‌های شل و اضافی واژن را برمی‌دارد و یا به صورت همزمان از هر دو روش استفاده می‌کند. در نتیجه بافت واژن تنگ‌تر می‌شود و باعث افزایش لذت جنسی می‌شود. برش قسمت‌های اضافی واژن با استفاده از چاقوی جراحی یا لیزر انجام می‌شود و پزشک جراح تلاش می‌کند که زخم‌ها و برش‌ها در معرض دید نباشند. زخم‌های ناشی از لیزر نسبت به چاقوی جراحی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند اما نتیجه عمل با هر دو روش یکسان است و انتخاب روش، بسته به نیاز بیمار، برعهده ی پزشک جراح است. بیمار بعد از عمل چند ساعتی باید در بیمارستان بماند و در صورتی که مشکلی نداشت، مرخص می‌شود. کبودی و ورم ناحیه تناسلی معمولا با گذشت یک تا دو هفته از زمان عمل بهبود پیدا می‌کند؛ جهت تسکین درد و ناراحتی بعد از عمل، استفاده از مسکن توصیه می‌شود. جهت جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته، بیمار باید مراقبت‌های بعد از عمل را انجام دهد و به مدت شش هفته از داشتن رابطه جنسی و استفاده از تامپون خودداری کند. با گذشت یک هفته از عمل، بیمار می‌تواند کارهای سبک را با حداقل فشار انجام دهد و بعد از ۳ الی ۴ هفته بطور کامل بهبود پیدا می‌کند. انجام تمرینات کگل بعد از بهبود زخم‌ها به تقویت عضلات کمک می‌کند و از بروز مشکلات دیگر جلوگیری می‌کند.

عوارض واژینوپلاستی
این عمل هم مانند سایر عمل‌ها، می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد. برای مثال عفونت، خونریزی و لخته شدن خون عوارض شایع عمل‌های جراحی هستند که در صورت سالم بودن بیمار، احتمال بروز چنین عوارضی نادر است. در حقیقت واژینوپلاستی یکی از عمل‌های کم خطر است و ریسک آن از سزارین کمتر است. انجام این عمل در بانوانی که قصد بارداری دارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا اثرات بارداری بر واژن می‌تواند باعث سخت و دردناک شدن زایمان شود و تغییرات ناشی از عمل واژینوپلاستی را از بین ببرد. لازم به ذکر است که واژینوپلاستی تنها راه برطرف کردن گشادی واژن نیست؛ انجام تمرینات کگل باعث تقویت عضلات لگن شده و به تنگ شدن واژن کمک می‌کند. همچنین، محصولات زیادی برای کمک به حل این مشکل وجود دارد اما استفاده از این محصولات نتیجه و اثر دائمی ندارند و این مسئله باعث می‌شود که زنان بعد از استفاده از محصولات مختلف، مایل به انجام واژینوپلاستی باشند.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

دکتر فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی در تهران

تماس بگیرید.
واریس لگنی یا عروق رحم چیست؟ عفونت کاندیدا چیست؟

پرسش خود را بنویسید

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.