• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

نقش همسران در دوران بارداری و زایمان

نقش همسران در دوران بارداری و زایمان
صحبتی با آقایان؛
خانم‌هایی که از حمایت قوی همسرانشان برخوردارند، حاملگی بهتری را سپری می‌کنند و نوزادان سالم تری به دنیا می‌آورند؛ احتمال زایمان زودرس و اختلال رشد جنین هم در این موارد کمتر بوده و اضطراب و افسردگی بعد از زایمان را کمتر تجربه می‌کنند.
در کنار همسرانتان درباره دوران بارداری مطالعه کنید، با آن‌ها به ویزیت‌های مراقبت دوران بارداری بروید و تلاش کنید سبک زندگی سالمی در این دوران داشته باشید.

سه ماهه اول بارداری
در ۱۳ هفته اول بارداری اکثر خانم‌ها نیاز به استراحت بیشتری نسبت به حالت عادی دارند، تهوع و استفراغ حاملگی در هر ساعتی از شبانه روز ممکن است وجود داشته باشد. اوایل بارداری دوران حساسی است و خانم‌ها درجاتی از تغییرات خلقی را تجربه می‌کنند، مادر شدن اتفاق بزرگی است و کنار آمدن با این تغییرات زمانبر است. در کنارشان باشید و حمایتشان کنید.

سه ماهه دوم بارداری
از ۱۴ تا ۲۷ هفتگی، خانم‌های باردار احساس بهتری دارند، شکم بزرگتر شده و حاملگی واضح تر می‌شود. از نظر جسمانی، اوضاع بهتر شده و کم کم حرکات جنین احساس می‌شود (حول و حوش ۲۰ هفتگی). با هم به کلاس‌های آموزش زایمان و بارداری بروید تا نحوه زایمان و حمایت از همسرتان را آموزش ببینید.

سه ماهه سوم بارداری
۲۸ تا ۴۰ هفتگی دوران سختی برای خانم‌ها است. به علت بزرگ شدن شکم و رشد جنین برای خوابیدن، راه رفتن و حتی انجام کارهای روزمره ممکن است به مشکل بر بخورند. کم کم تغییراتی در بدنشان ایجاد می‌شود تا برای زایمان آماده شوند، این موارد ممکن است هر دو شما را عصبی و هیجان زده کند.

نقش همسران در دوران بارداری و زایمان
سبک زندگی
از غذاهای سالم استفاده کنید، مطمئن شوید همسرتان در طی بارداری به اندازه کافی استراحت می‌کند. سیگار نکشید؛ مصرف سیگار توسط شما یا همسرتان باعث اختلال رشد جنین و زایمان زودرس می‌شود. بعد از زایمان هم، مصرف سیگار باعث می‌شود نوزاد شما در معرض حملات آسم، عفونت‌های تنفسی، عفونت گوش و یا سندرم مرگ ناگهانی باشد. بنابراین در خانه یا ماشین سیگار نکشید.
اگر از نظر پزشکی منعی وجود نداشته باشد، ارتباط جنسی در بارداری هم می‌تواند ادامه یابد؛ البته با بزرگ شدن شکم و یا به علت تغییراتی که در بارداری ایجاد می‌شود ممکن است همسرتان حین ارتباط جنسی احساس ناراحتی داشته باشد و باید به این مسئله توجه کنید.

آمادگی‌های قبل و حین زایمان
قبل از شروع زایمان با همسرتان به بیمارستانی که برای زایمان برنامه ریزی کرده اید بروید. مسافت آنجا تا خانه و دسترسی به پارکینگ را بسنجید. بازدید از بخش‌ها داشته باشید و قوانین بیمارستان را جویا شوید که آیا اجازه دارید در طی زایمان همسرتان را همراهی کنید یا نه. حضور شما در طی زایمان کمک کننده و باعث آرامش خاطر همسرتان خواهد بود. در مواردی که زایمان طول کشیده است می‌توانید با صحبت کردن، تماشای فیلم، قدم زدن و ... حواس همسرتان را پرت کنید. به او کمک کنید تا زمان انقباضات رحمی را اندازه گیری کند. ماساژ پشت و شانه‌ها در فاصله انقباضات و گفتن کلمات آرامش بخش برای حمایت او لازم است. حین زایمان برای زور زدن او را تشویق کنید.

دوران بعد از زایمان
افسردگی بعد از زایمان؛ مادرها به طور شایع بعد از زایمان دچار غمگینی، ناراحتی و اضطراب می‌شوند. اکثر این موارد تحت عنوان اندوه بعد از زایمان (Baby Blues) نامیده می‌شود. اگر این احساسات شدید باشد یا طولانی شود، تشخیص، افسردگی بعد از زایمان است و اولین کسانی که متوجه این حالات و تغییرات خانم‌ها می‌شوند همسرانشان هستند.

دوران بعد از زایمان
نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان
- اندوه بعد از زایمان معمولا بعد از یک هفته اول زایمان شروع نمی‌شود و یا بعد از این مدت بدتر نمی‌شود.
- احساس گناه، غمگینی، دو دلی و بی پناهی در یک خانم به حدی که زندگی عادی وی را مختل کرده و هر هفته بدتر می‌شود.
- قادر به مراقبت از خود یا فرزندش نیست.
- تغییر اشتها
- نگرانی شدید درباره نوزاد و یا بی توجهی شدید به نوزاد
- احساس ترس و اضطراب شدید به نحوی که می‌ترسد با نوزادش تنها بماند
- هراس از آسیب زدن به نوزاد
- افکار خودکشی یا آسیب زدن به خود

اگر هر یک از این حالات را در همسر خود مشاهده کردید با او صحبت کنید و نگرانی خود را با وی در میان بگذارید و به او کمک کنید تا از تیم مشاوره و درمانی کمک بگیرد.
توجه کنید که این تغییرات ممکن است در پدرها هم ایجاد شود و با صحبت با همسر و پزشک خود باید به دنبال راه حل باشید. در دوران شیردهی ممکن است وقتی رابطه نزدیک مادر و نوزاد را می‌بینید احساس کنید از این جمع کوچک دور افتاده اید. شرکت در کلاس‌های آموزش شیردهی به همراه همسرتان به شما کمک می‌کند تا به فواید شیردهی پی ببرید و با انجام کارهای مختلف احساس بهتری داشته باشید. مثلا می‌توانید نوزاد را برای شروع شیر خوردن آماده کنید و در آغوش همسرتان قرار دهید و یا بعد از آن، نوزاد را به تخت یا گهواره منتقل کرده و یا برای خواباندنش کمک کنید. اگر همسرتان از شیردوش استفاده می‌کند کمکش کنید.

زمان مناسب برای شروع رابطه جنسی بعد از زایمان، یک زمان مشخص و ثابت نیست. برای کاهش خطر عفونت و اتمام خونریزی معمولا ۴ تا ۶ هفته بعد را به شما توصیه می‌کنیم. اگر همسرتان حین زایمان به دنبال پارگی یا برش (اپی زیوتومی) بخیه دارد، ممکن است تمایل داشته باشد تا بهبود و ترمیم کامل زخم شروع رابطه را به تعویق بیندازد.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

دکتر فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی در تهران

تماس بگیرید.
کمردرد در بارداری جلوگیری از بارداری اورژانسی

پرسش خود را بنویسید

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.