• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

هیسترکتومی و مراقبت‌های بعد از آن

هیسترکتومی و مراقبت‌های بعد از آن
هیسترکتومی به جراحی برداشتن رحم و گردن رحم گفته می‌شود. تخمدان‌ها و لوله‌های رحم بسته به نوع جراحی هیسترکتومی ممکن است برداشته شود یا باقی بماند.

چرا هیسترکتومی انجام می‌شود؟
هیسترکتومی معمولا به دلیل خونریزی طولانی مدت و دردناک، درد در ناحیه لگن یا درمان سرطان انجام می‌شود.

بهبودی بعد از هیسترکتومی
بعد از هیسترکتومی فرد باید به مدت دو تا پنج روز در بیمارستان باشد. به منظور کاهش درد، داروی مسکن برای بیمار تجویز می‌شود. اگر فرد هیسترکتومی واژینال یا لاپاروسکوپی داشته باشد، احتمالا در طول سه تا چهار هفته به فعالیت‌های منظم خود باز می‌گردد. اگر هیسترکتومی شکمی داشته باشد، زمان بهبودی کمی بیشتر خواهد بود و بطور متوسط حدود چهار تا شش هفته طول می‌کشد.

بعد از عمل هیسترکتومی
بعد از جراحی، انجام تمرین‌های‌ تنفسی و ورزش‌های پا کمک کننده هستند. این تمرینات از عفونت قفسه سینه و لخته شدن خون در پاها جلوگیری می‌کند.

تمرینات پا
پاهای خود را به سرعت از مچ پا، به سمت بالا و پایین حرکت دهید. در حالی که پا صاف است، انگشتان پا را به سمت بالا بکشید و به مدت چند ثانیه نگه دارید. سپس استراحت کنید و مجددا این حرکت را تکرار کنید.

هیسترکتومی و مراقبت‌های بعد از آن
مراقبت‌های بعد از هیسترکتومی
به مدت ۴ تا ۶ هفته از انجام فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید. استراحت طولانی مدت، خطر ابتلا به پنومونی (سینه پهلو) و لخته شدن خون در پاها را افزایش می‌دهد. بازگشت سریع به فعالیت‌های روزمره‌ بعد از عمل، احتمال بروز این مشکلات را کاهش می‌دهد. فعالیت‌های‌ روزمره مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها مفید است. داشتن پیاده‌روی بهترین فعالیت بعد از جراحی است.

مصرف آهن به بازسازی خون از دست رفته در زمان جراحی کمک می‌کند. در دو هفته اول تنها از دوش (بدون وان) استفاده کنید. در دو تا سه روز اول ممکن است درد داشته باشید. داشتن گرفتگی و درد حتی در مناطق دور از برش جراحی طبیعی است. معمولا به بیماران توصیه می‌شود که از بلند کردن اشیا سنگین بیشتر از دو کیلوگرم اجتناب کنند. به مدت ۴ تا ۶ هفته مقاربت نداشته باشید. معمولا زمانی انجام سکس پس از جراحی شروع می‌شود که فرد احساس درد نداشته باشد. تا زمانی که از مسکن استفاده می‌کنید از رانندگی کردن اجتناب کنید. به مدت ۶ هفته از قرار دادن هر چیزی داخل واژن خود خودداری کنید. ورم شکم در دو تا چهار هفته اول طبیعی است و به تدریج کاهش می‌یابد.

رژیم غذایی
از غذاهایی که شامل پروتئین، آهن، فیبر بالا و ویتامین C است، استفاده کنید. از مصرف غذاهای نفاخ چون کلم بروکلی، گل کلم و کلم‌پیچ اجتناب کنید. در صورت استفاده از مسکن، از مصرف الکل اجتناب کنید. مصرف آدامس به عملکرد روده کمک می‌کند. داشتن نفخ بعد از جراحی طبیعی است. پیاده‌روی، مصرف دارو یا جویدن آدامس می‌تواند کمک‌کننده باشد. از مصرف کافئین اجتناب کنید.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

دکتر فوق تخصص زنان و انکولوژی در تهران

تماس بگیرید.
پیچ خوردگی یا تورشن تخمدان، علائم، علل و درمان آن اثرات مثبت شیردهی بر سلامت مادر

پرسش خود را بنویسید

پرسش و پاسخ‌ها (6 پرسش)

ناشناس

سلام‌ آیا بعد انجام هیستروکت‌ومی و برداشتن تخمدانها چکاپ سالیانه لازمه ؟

۱۷ دی ۰۱ - ۱۹:۳۴

ناشناس

سلام من ۱۲ روز پیش عمل هیستروکتومی انجام دادم . فعلا از توالت فرنگی استفاده میکنم میخواستم بدونم از کی میتونم از دستشویی معمولی یا همون ایرانی خودمون استفاده کنم

۲۳ آبان ۰۱ - ۱۵:۲۶

ناشناس

سلام من4هفته عمل هیسترکتومی کردم تاکی نمیتونم دندان پزشکی برم

۲۱ مهر ۰۱ - ۲۱:۵۲

ناشناس

آیا 14روزبعداز عمل هیستروکتومی به صورت شکمی میتوان دندان پرکرد

۷ شهریور ۰۱ - ۱۳:۲۷

ناشناس

سلام ،بعلت وجود زخم مزمن چندسالیست هیسترکتومی کردم ، چه مراقبتهایی بعد از برداشتن رحم باید انحام بدم؟ممنون از پاسخگویی شما 🙏

۲۹ مرداد ۰۱ - ۲۰:۴۶

مریم

سلام، من ۶۱ سالمه عمل هیسترکتومی انجام دادم و الان حدود چهار هفته میگذره اما پاهام درد داره و به سختی راه میرم، میشه راهنماییم کنید ممنونم.

۲۴ خرداد ۰۱ - ۱۴:۱۰

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.