• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

پیشگیری از بارداری با استفاده از IUD

پیشگیری از بارداری با استفاده از IUD
IUD یک وسیله کوچک T شکل است که توسط متخصص در رحم قرار می‌گیرد و پس از ورود، وجود آن احساس نمی‌شود. این وسیله بر حسب نوع آن می‌تواند بین ۳ تا ۱۰ سال مانع از بارداری شود. استفاده از IUD تا ۹۹% مانع از بارداری شده و به دو نوع IUD غیر هورمونی (مس (T و IUD هورمونی (لوونورژسترول) می‌باشد.

IUD مسی غیر هورمونی T
IUD مسی غیر هورمونی حاوی هیچ نوع هورمونی نیست و با مس و پلاستیک ساخته می‌شود. در این سیستم از مس به عنوان ماده‌ای که اسپرم را می‌کشد استفاده شده و به این طریق از بارداری جلوگیری می‌کند، در نتیجه از رسیدن اسپرم و لقاح تخمک جلوگیری می‌کند. به محض قرار دادن، عملکرد پیشگیری از بارداری شروع می‌شود. در واقع، IUD مس به عنوان روشی اضطراری در پیشگیری از بارداری که قبل از پنج روز از مقاربت محافظت نشده بکار گرفته شود، بسیار مؤثر است. این سیستم میتواند تا ۱۰ سال موثر بوده و از بارداری جلوگیری به عمل آورد.

دستگاه داخل رحمی هورمونی (IUD)
IUD هورمونی حاوی پروژستین لوونورژسترل می‌باشد. هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که نحوه عملکرد قسمت‌های مختلف بدن را کنترل می‌کنند. پروژستین باعث غلیظ شدن مخاط دهانه رحم و نازک شدن لایه رحم می‌شود که منجر به جلوگیری از رسیدن اسپرم و عمل لقاح تخمک می‌گردد. ممکن است یک هفته زمان نیاز باشد تا IUD هورمونی شروع به کار کند، بنابراین برای جلوگیری از بارداری در طی این یک هفته باید از روش‌های پیشگیری دیگر (مانند کاندوم) استفاده گردد. این سیستم بسته به نوع آن به مدت ۳‍ تا ۵ سال موثر است.

پیشگیری از بارداری با استفاده از IUD
چگونگی استفاده از IUD
پزشکان متخصص IUD را از طریق واژن و دهانه رحم در رحم قرار می‌دهند و سپس رشته‌های آنرا را تا به اندازه مناسب کوتاه می‌کنند. IUD رشته‌هایی دارد که می‌تواند در قسمت پشت واژن احساس شود، اما آنها از واژن (مانند رشته تامپون) خارج نمی‌شوند. به ندرت، IUD ممکن است به خودی خود از رحم خارج شود، در این صورت، سعی نکنید آن را به عقب برگردانید و با متخصص تماس گرفته تا IUD خارج شود و IUD دیگری بکار گذاشته شود. بعید نیست پس از قرارگیری IUD خانم‌ها دچار ناراحتی خفیف و لکه بینی شوند که در بیشتر موارد به مرور علائم خفیف‌تر شده یا در طی چند هفته یا چند ماه از بین می‌روند.

در سه ماه اول استفاده از IUD مس، بعضی از خانم‌ها دوره‌های ماهیانه شدیدتری را تجریه می‌کنند. در این صورت باید با پزشک در مورد استفاده از برخی داروهای بدون نسخه که ممکن است به کمتر شدن خونریزی دوره ماهیانه کمک کند صحبت شود. عوارض جانبی استفاده از IUD خطرات غیرمعمول می‌تواند عفونت لگن بعد از قرار دادن IUD یا سوراخ شدن رحم باشد.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

متخصص زنان و زایمان در تهران

تماس بگیرید.
استفاده از قرص ضدبارداری آیا در طول شیردهی می‌توان باردار شد؟

پرسش خود را بنویسید

پرسش و پاسخ‌ها (4 پرسش)

سارا

سلام ،من الان ۲۵روزه که سقط کردم ،و ده روز اول خونریزی داشتم بعد سونو دادم گفت که کامل پاک شده رحم ،لطفا میشه کمکم کنید چطور قرص ال دی برا جلوگیری از بارداری استفاده کنم .

۱۰ مرداد ۰۱ - ۱۰:۳۹

پاسخ پزشک

با سلام؛ از شب ۵ام پریودی شروع کنید.

ناشناس

سلام وقت بخیر من آمپول جلوگیری زدم یکو نیم ماه پیش و حلان ۲۰ روز میشه خون ریزی دارم باید چه کار کونم

۱۶ دی ۰۱ - ۲۰:۵۱

ناشناس

سلام من میخوام ‌جلوگیری کنم الان دو فرزند دارم یه قرص برام بدین که برای خانمم ضرر نداشته باشه

۲۳ مهر ۰۱ - ۰۴:۵۸

ناشناس

آیاهمزمان باداشتن آیودی ازقرصهای ضدبارداری هم میشوداستفاده کرد؟

۲۴ مرداد ۰۱ - ۱۴:۲۷

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.