• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

تعیین جنسیت جنین

تعیین جنسیت جنین
جنسیت نوزادی که قرار است متولد شود، در طول تاریخ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها بوده است اما دلیل این اهمیت در دوره‌های مختلف و فرهنگ‌های گوناگون، متفاوت است. امروزه انتخاب جنسیت فرزندتان این امکان را به شما می‌دهد تا خانواده‌ای متوازن از نظر جنسیت افراد داشته باشید و به فرزندان شما نیز این اجازه را می‌دهد تا احساس اضافی بودن نداشته باشند. بسیاری از خانواده‌ها فقط به علت تلاش مداوم برای داشتن دختر یا پسر، فرزندان زیادی را به دنیا می‌آورند.

در ابتدا باید بدانید؛ زنان دو کروموزوم X و مردان کروموزوم X و Y دارند. هر یک تخمک و اسپرم حاوی یک کروموزوم است. کروموزوم تمام تخمک‌ها X بوده اما اسپرم‌ها حاوی کروموزوم X  و یا Y هستند و هنگام لقاح یک کروموزوم از مادر و یک کروموزوم از پدر به جنین به ارث می‌رسد. اگر کروموزوم‌های X مادر در کنار کروموزوم X پدر قرار گیرد، جنسیت جنین دختر شده و اگر در کنار کروموزوم Y پدر قرار گیرد، جنسیت جنین پسر خواهد شد. بنابراین این کروموزوم Y مردان است که مشخص می‌کند که جنسیت جنین پسر باشد یا دختر. کروموزوم Y بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر از کروموزوم X بوده و سرعت بیشتری نسبت به آن دارد، در نتیجه اگر در زمان تخمک‌گذاری با سرعت بالایش به تخمک برسد جنسیت جنین پسر خواهد شد؛ در مقابل این کروموزوم نسبت به عوامل محیطی مقاومت کمتری داشته و احتمال زنده ماندن پایین‌تری دارد، در نتیجه توازن جنسیتی برقرار خواهد شد.

تعیین جنسیت جنین
روش علمی
روش‌های تایید شده و علمی معدودی موجود است که موفقیت نسبتا بالایی در تعیین جنسیت فرزند دارد. این تکنیک‌ها شامل PGD، CVS و FC می‌باشند. تعریف روش PGD تشخیص ژنتیکی بر روی جنین قبل از انتقال و لانه گزینی آن درون رحم می‌باشد. در روش CVS با نمونه برداری از پرزهای جفتی یا نمونه آمنیوسنتز و کروموزوم‌های جنین انجام می‌شود و از این راه پی به جنسیت جنین در همان ابتدای بارداری می‌برند. گزارشاتی از انجام سقط توسط والدینی که جنس موردنظر نشان داده نشده است، موجود است. میکروسورت (FC) عبارت از جداسازی اسپرم حاوی کروموزوم X و اسپرم حاوی کروموزوم Y از هم است که با استفاده از نور لیزر، رنگ و دستگاهی به نام دستگاه فلوسایتومتری انجام می‌شود. هنگامی که اسپرم‌ها دسته‌بندی شدند، نمونه اسپرم مورد نظر از طریق روش‌های لقاح مصنوعی، وارد بدن مادر می‌شود. این روش در مراکز محدودی در امریکا موجود است.

روش غیر علمی
روش‌های غیرعلمی برای تعیین جنسیت از طریق تغذیه، تعیین روز تخمک گذاری و وضعیت نزدیکی بوده که روشی کم هزینه اما نسبی می‌باشد و بطور صددرصد نمی‌توان نتیجه آن را تضمین نمود ولی احتمال وقوع یک جنسیت را می‌تواند تا حد نسبتا زیادی افزایش دهد. این روش‌ها شامل مواردی هستند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

- اسپرم حاوی کروموزوم X آهسته‌تر از اسپرم حاوی کروموزوم Y حرکت می‌کند و طول عمر بیشتری دارد. اگر فرزند پسر دوست دارید، باید نزدیکی شما تا جایی که ممکن است به روز تخمک‌گذاریتان نزدیک باشد اما اگر فرزند دختر می‌خواهید بهتر است تا زمان تخمک‌گذاری صبر نکنید و اگر خواهان داشتن فرزند دختر هستید، باید دو تا چهار روز قبل از تخمک‌گذاری نزدیکی داشته باشید زیرا در این صورت اسپرم حاوی کروموزوم X در روزهای آتی که تخمک شما آزاد می‌شود، تنها اسپرم زنده و حاضر در لوله‌های فالوپ شما خواهد بود. گفته می‌شود که این روش تا ۷۵ درصد نرخ موفقیت دارد. البته جز موارد ذکر شده، جزئیات دیگری نیز هستند که کانال واژن را پذیرای یکی از دو اسپرم حاوی کروموزوم X یا Y می‌کند، مانند طرز قرارگیری هنگام نزدیکی یا اینکه زن به ارگاسم برسد یا خیر.

- به ارگاسم رسیدن زن، اسپرم را به دهانه رحم نزدیک‌تر می‌کند و همچنین باعث ترشح موادی می‌شود که محیط واژن را قلیایی می‌کند و احتمال رسیدن اسپرم حاوی کروموزوم Y که سریع‌تر حرکت می‌کند به سلول تخمک بیشتر شود و احتمال پسردار شدن افزایش یابد.

- کاهش وزن و نداشتن قدرت بدنی مناسب ممکن است منجر به دختردار شدن شما شود. بنابراین اگر فرزند پسر می‌خواهید به ورزش کردن ادامه بدهید و روی افزایش قدرت بدنی خود تمرکز کنید.

- طرز قرارگیری حین نزدیکی که باعث نفوذ بیشتر می‌شود، باعث پیروز شدن اسپرم‌های دارای کروموزوم Y و دور شدن آن‌ها از ورودی اسیدی واژن می‌شود بنابراین دخول سطحی‌تر و حالتی که مرد در موقعیت بالای زن (آمیزش رو در رو) هنگام نزدیکی قرار می‌گیرد نیز برای دختردار شدن بهتر است.

تعیین جنسیت جنین
- تعداد اسپرم‌ها نیز یک فاکتور مهم است. واضح است که شمارش پایین اسپرم در هنگام شروع برای باردار شدن به نفع هیچ کدام از دو جنسیت پسر و دختر نیست ولی شمارش بالای اسپرم‌ها به نفع پسردار شدن شماست. بنابراین اگر پسر می‌خواهید، بهتر است سه تا چهار روز قبل از رسیدن به تاریخ هدف (یعنی یک یا دو روز قبل از تخمک‌گذاری)، نزدیکی نداشته باشید. دمای اتاق در پسردار شدن مؤثر است، البته مردان قبل از نزدیکی می‌توانند از دوش آب سرد نیز برای بهبود طول عمر اسپرم استفاده کنند. اگر دختر می‌خواهید، از روز اول تا پنجم هر روز نزدیکی داشته باشید و سه روز قبل از تخمک‌گذاری دست نگه دارید. از طرفی بهتر است قبل از نزدیکی در صورتی که مایل به داشتن فرزند دختر هستید، یک دوش آب گرم بگیرید زیرا حرارت و گرما اثر منفی بیشتری روی کروموزوم‌های Y که ضعیف‌تر هستند دارد و کروموزوم‌های X بیشتر زنده می‌مانند.

- آقایان نیز با مصرف کافئین قبل از نزدیکی می‌توانند اسپرم‌های دارای کروموزوم Y فعال‌تری را تولید کنند و به پسر شدن کمک کند. اما برای دختردار شدن بهتر است از مصرف کافئین قبل از نزدیکی اجتناب شود.

- شرایط اسیدی، اسپرم‌های حاوی کروموزوم Y را از بین می‌برد. محیط اسیدی واژن به دختردار شدن شما کمک می‌کند و قلیایی کردن محیط واژن احتمال پسر شدن را افزایش می‌دهد. برای اسیدی یا قلیایی کردن واژن می‌توان از روش رژیم غذایی یا شستشوی واژن قبل از مقاربت با محلول‌های خاص اسیدی یا قلیایی کمک گرفت.

- تحقیقات بسیاری اثر تغذیه بر جنسیت کودک را نشان داده‌اند و بسیاری از آنها به این مطلب اشاره کرده‌اند که زوج‌هایی که از رژیم غذایی خاص پسردار شدن بیشتر اسیدی یا بیشتر قلیایی، با کالری بیشتر، حاوی مواد معدنی یا ویتامین بیشتر استفاده می‌کنند، با احتمال بیشتری صاحب پسر می‌شوند و رعایت رژیم غذایی خاص دختردار شدن که شامل کاهش میزان مصرف مواد غذایی حاوی سدیم و پتاسیم و مصرف مقادیر فراوانی از مواد غذایی غنی از کلسیم و منیزیوم می‌باشد، احتمال دختر دار شدن را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی برای فرزند دختر
مصرف لبنیات، برنج، غذاهای کم نمک، آب معدنی، محدودیت گوشت و محدودیت سیب زمینی توصیه می‌شود. همچنین از نمک، میوه تازه، اسفناج، گوجه فرنگی و قارچ تا حد امکان اجتناب شود.

رژیم غذایی برای فرزند پسر
مواد غذایی مانند غذاهای کمی شور، گوشت، ماهی، میوه تازه و آرد سفید مصرف شود و از غذاهایی مانند لبنیات و دانه‌های روغنی اجتناب شود.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

بهترین کلینیک زنان و زایمان در تهران

تماس بگیرید.
نارسایی دهانه رحم همه چیز در مورد زگیل تناسلی

پرسش خود را بنویسید

پرسش و پاسخ‌ها (22 پرسش)

ناشناس

سلام من دودختر دارم میخوام بچه ی بعدیم.پسر باشه چه غذاهایی باید بخورم باتشکر

۳۰ شهریور ۰۲ - ۱۰:۲۶

ناشناس

سلام شوهرم طبع فوق العاده گرمی داره و دو تا پسر دارم خیلی امکانش کمه که دختر دار بشم روش کاشت چقدر هزینه داره برام و چقدر زمان نیازه براش؟

۲۱ اسفند ۰۱ - ۱۶:۰۴

ناشناس

سلام من ۳تا دختر دارم بچه اولیم دوقلو هستن چکار کنیم، پسر دار شویم

۲۴ بهمن ۰۱ - ۰۵:۱۲

ناشناس

سلام ۳۸ ساله هستم دوتا دختر دارم چکار کنم سومی پسر بشه

۱۵ بهمن ۰۱ - ۰۷:۳۸

ناشناس

من 38ساله هستم میخواهم پسردارشوم حال چی کارکنم طریقه رهنمای برایم ارسال بدارید

۷ بهمن ۰۱ - ۰۵:۰۳

ناشناس

سلام وقت بخیر .من تخمک سمت راستم فعاله و من دختر میخوام چیکار کنم امروز روز ۱۳ تخمگذاریمه.ممنون میشم جواب بدید🙏

۲ بهمن ۰۱ - ۱۸:۳۸

ناشناس

معصومه‌ من یه دختر دارم قصد پسردار شدن دارم چه راه حل های انجام دهم

۱ بهمن ۰۱ - ۰۲:۱۱

ناشناس

سلام من دوتا دختر دارم ومیخوام ی پسر داشته باشم چکارکنم

۲۶ دی ۰۱ - ۱۱:۱۵

مهدیه

سلام من یک سال زیر نظر دکتر بودم برا جنسیت پسر الان باردارم آزمایش خون دادم گفته دختره آیا احتمال خطا داره

۲۸ آذر ۰۱ - ۱۱:۱۰

ناشناس

من میخواهم پسر دار شوم امروز تخمک گذاری شروع ولی همسرم دیروز نزدیکی داشته

۲۶ آذر ۰۱ - ۰۹:۲۹

ناشناس

سلام خسته نباشی من چهارتا دختر دارم دوست دارم بچه بعدیم پسر باشه باید چکار کنم ممنون

۲۳ آذر ۰۱ - ۰۹:۳۶

ناشناس

س،مردی هستم ودوست دارم پسر داشته باشم وآزمایش اسپرم آدم گفتن مشکلی نیست وخانم هم مشکلی نداره یه راهنمایی بفرمایید کمال تشکر دارم.علی از گرگان

۱۴ آذر ۰۱ - ۲۳:۵۷

ناشناس

ما اقدام به بارداری کردیم ولی رابطه بصورت عمیق نبوده بنظرتون احتمال پسردار شدن هست؟

۲۰ مهر ۰۱ - ۰۷:۵۴

سوین

سلام منم۳۳سالمه یه دختر۶ساله دارم می‌خوام اقدام کنم بچه بعدی پسرباشه.راهنمایی میکنین؟

۸ شهریور ۰۱ - ۱۸:۵۸

ناشناس

سلام من۳۰سالمه وخانومم۲۰سالشه ۴سال توعقدبودیم والان نزدیک۹ماهه که زندگی متاهلیمونوشروع کردیم والان بعد۹ماه قصد بارداری داریم من خیلی دوست دارم فرزند اولم پسرباشه چه باید بکنم چون خودم برادرندارم خانومم برادر نداره واقعا جای یه پسرخالیه

۲۴ مرداد ۰۱ - ۱۵:۱۶

ناشناس

سلام شبتون بخیر من ۳۲ ساله هستم دوتا فرزند دارم مقصد بارداری دارم و دوست دارم فرزند سومین پسر بشه حالا چیکار کنم که پسر دار شوم

۱۸ مرداد ۰۱ - ۲۱:۰۲

ناشناس

چیکار نیم یه دختر و پسر بیاریم دوقلو

۱۴ تیر ۰۱ - ۱۱:۴۲

ناشناس

سلام خسته نباشین ببخشید من دوتا پسر دارم دوست دارم بچه ی بعدیم دختر باشه چیکارباید بکنم

۱ تیر ۰۱ - ۱۰:۵۰

ناشناس

سلام من ۴تا دختر دارم شوهرم پسر دوست داره لطفا راهنمایمون کنید باتشکر

۲۷ خرداد ۰۱ - ۱۶:۲۸

ناشناس

سلام من ی دختر دارم دوست دارم که بچه بودیم پسر باشه شوهرم پسر میخواد😓

۱۶ خرداد ۰۱ - ۱۸:۰۲

ناشناس

سلام من یه دوختر دارم دوست دارم یه دونه هم پسر به دنیا بیاورم چی بخرم

۲۶ اردیبهشت ۰۱ - ۰۹:۰۱

مریم

سلام من یه دختر دارم همسرم پسر دوست داره چه برنامه غذایی خوبه برای پسرزایی که درصد بالایی داشته باشد

۳ اردیبهشت ۰۱ - ۲۰:۱۸

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.