• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

آمادگی قبل از انجام هیستروسکوپی

آمادگی قبل از انجام هیستروسکوپی
هیستروسکوپ، نوعی دوربین با بزرگنمایی است که امکان مشاهده حفره رحم، دهانه رحم، واژن و سوراخ‌های لوله‌های رحمی را فراهم می‌کند. هیستروسکوپی یک روش کم تهاجمی است و به منظور اهداف درمانی و تشخیصی مختلفی استفاده می‌شود. موارد زیادی که در گذشته با هیسترکتومی (جراحی خارج کردن رحم) درمان می‌شد، امروزه با هیستروسکوپی قابل درمان است؛ نظیر پولیپ‌های رحمی، میوم‌ها، چسبندگی‌های داخل رحم، سپتوم رحمی و ...

کاربرد اصلی هیستروسکوپی، برای تشخیص و درمان خونریزی غیر طبیعی رحم است. در افرادی که بارداری قابل حیات دارند یا عفونت فعال لگنی و ترشحات چرکی رحمی دارند، انجام هیستروسکوپی ممنوع است. هیستروسکوپی در مطب و در بیمارستان قابل انجام است که البته هر یک از این موارد نیاز به امکانات خاص دارد. بسته به محل انجام، تحت بیهوشی عمومی و یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

آمادگی قبل از انجام هیستروسکوپی
بهترین زمان انجام هیستروسکوپی بعد از اتمام خونریزی ماهیانه و قبل از تخمک‌گذاری است. در روز عمل مانند تمام جراحی‌ها استحمام کنید. کلیه بیماری‌ها و دارو‌هایی که مصرف می‌کنید را به پزشک معالج اطلاع دهید. تمام زیورآلات و اجسام فلزی مانند پیرسینگ‌ها را خارج کنید. از ۲۴ ساعت قبل از عمل دوش واژینال، تامپون و یا داروی واژینال استفاده نکنید. ممکن است برای آمادگی دهانه رحم، برای بیمار دارو تحویز شود، این دارو‌ها می‌تواند باعث انقباض رحمی و خونریزی خفیف شوند و نگران‌کننده نیست. بهتر است در روز جراحی، همراه داشته باشید تا در زمان ترخیص شما را تا منزل همراهی کند.

مشاهده ویدیو هیستروسکوپی و خارج کردن پولیپ رحمی

عوارض هیستروسکوپی
عوارض هیستروسکوپی بسیار کم است اما در موارد نادری ممکن است سوراخ شدن رحم، خونریزی شدید، آمبولی یا آسیب به احشای مجاور رحم مثل مثانه یا روده اتفاق بیفتد.

مراقبت‌های بعد از هیستروسکوپی
مدت کوتاهی بعد از انجام این عمل، بیمار می‌تواند به منزل برود. معمولا نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک نیست و مسکن خوراکی به دلیل انقباضات خفیف رحمی تجویز می‌شود. در طی یک تا دو روز بعد از عمل می‌توان فعالیت‌های روزمره را از سر گرفت اما تا یک هفته بعد از جراحی و تا قطع کامل خونریزی از مقاربت جنسی باید اجتناب شود. درصورتی که بعد از انجام این عمل، بیمار خروج ترشحات بدبو از واژن، درد شدید، تب و لرز یا خونریزی زیاد داشته باشد بایستی به پزشک معالج اطلاع دهد.

جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

دکتر فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی در تهران

تماس بگیرید.
بارداری مول (مول هیداتیفرم) چیست؟ آیا همه فیبروم‌ها نیاز یه جراحی دارند؟

پرسش خود را بنویسید

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.