• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

بارداری مول (مول هیداتیفرم) چیست؟

بارداری مول (مول هیداتیفرم) چیست؟
بارداری مول یک اتفاق نادر و نوعی بارداری غیرطبیعی است که در نتیجه رشد بیش از اندازه سلول های جفتی ایجاد می‌شود و معمولا جنین ایجاد نمی‌شود. این نوع بارداری، در نتیجه اختلالاتی است که حین لقاح تخمک با اسپرم ایجاد می‌شود. علت ایجاد این اختلالات هنوز بخوبی شناخته نشده است.

علائم بارداری مول
علائم مول بدلیل افزایش بیش از اندازه سطح هورمون HCG و رشد سریع و بیش از اندازه سلول‌های جفتی و محصولات بارداری است. علائمی که در بارداری‌های طبیعی ایجاد می‌شود، در اینجا هم وجود دارد ولی با شدت بیشتری است. مثلا تهوع و استفراغ بارداری شدیدتر است. در برخی از بیماران خونریزی و دفع بافت مول اتفاق می‌افتد. اندازه رحم نسبت به سن حاملگی بزرگتر است. اگرچه این بارداری، گاهی بی‌علامت است و بصورت اتفاقی حین سونوگرافی اوایل بارداری کشف می‌شود. درصورتی که درمان نشود و بارداری طول بکشد، فشارخون بارداری و مسمومیت حاملگی اتفاق می‌افتد. مشکلات تیروئیدی از سایر عوارض این بارداری است.

تشخیص بارداری مول
معمولا حین انجام سونوگرافی در اوایل بارداری، این بیماری تشخیص داده می‌شود.

درمان مول
بارداری مول نیاز به تخلیه توسط پزشک متخصص زنان دارد. این تخلیه توسط ساکشن و همچنین انجام کورتاژ، در بیمارستان انجام می‌شود. بافت تخلیه شده جهت تایید تشخیص به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

بارداری مول (مول هیداتیفرم) چیست؟
نحوه پیگیری بعد از درمان
در بارداری مول بعد از تخلیه نیز ممکن است سلوله‌ای جفتی بدخیم شوند و در سایر ارگان‌های بدن انتشار پیدا کنند. از این رو، بعد از درمان اولیه، نیاز به پیگیری دقیق وجود دارد. در باروری مول نیز مانند سقط یا زایمان، بعد از خروج محصولات حاملگی، انتظار داریم که سطح هورمون بارداری یا HCG کاهش پیدا کرده و منفی شود. بنابرای پیگیری بارداری مول با اندازه گیری دوره‌ای سطح HCG خون است و در تمام دوران پیگیری (بمدت ۳ الی ۶ ماه بعد از منفی شدن آزمایش) باید از روش جلوگیری مطمئن نظیر قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده کرد تا بارداری رخ ندهد. درصورتی که حین پیگیری، سطح HCG ثابت باقی بماند و یا افزایش یابد، بررسی‌های دقیق تصویربرداری جهت رد بدخیمی یا متاستاز شروع خواهد شد.

آیا بارداری بعد از سابقه بارداری مول امکانپذیر است؟
خانم‌هایی که سابقه بارداری مول دارند، خطر تکرار مول در بارداری‌های بعدی افزایش می‌یابد. اما همچنان این احتمال بسیار پایین است و اکثر موارد، بارداری طبیعی خواهند داشت. افزایش عوارض بارداری یا ناهنجاری‌های جنین در بارداری‌های بعدی، گزارش نشده است.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

متخصص زنان و زایمان در تهران

تماس بگیرید.
علائم و نشانه‌های سرطان‌های زنانه (ژنیکولوژی) آمادگی قبل از انجام هیستروسکوپی

پرسش خود را بنویسید

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.