• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

تومورهای مرزی (بوردرلاین) تخمدان

تومورهای مرزی (بوردرلاین) تخمدان
تومورهای مرزی تخمدان چیست؟
حدود ۱۵ درصد تومورهای تخمدان، تومورهای مرزی هستند که قبلا به عنوان تومورهای با پتانسیل بدخیمی کم نامیده می‌شد. با سرطان تخمدان متفاوت هستند و رشد آهسته و کنترل شده‌تری نسبت به سلول‌های سرطانی دارند. تومورهای مرزی معمولا زنان بین ۲۰ تا ۴۰ سال را درگیر می‌کنند و معمولا در مراحل اولیه که محدود به تخمدان هستند، تشخیص داده می‌شوند.

علائم
تومورهای مرزی کوچک معمولا علائمی ایجاد نمی‌کنند. پزشکان ممکن است تومور را در حالی که شما در حال انجام آزمایش برای چیز دیگری هستید، پیدا کنند. تومورهای مرزی بزرگتر یا پیشرفته‌تر ممکن است علائم زیر را ایجاد کنند:

• درد یا احساس فشار در ناحیه شکم (لگن یا شکم)
• بزرگی شکم
• درد در حین یا بعد از رابطه جنسی
• خونریزی واژینال غیرطبیعی

برداشتن لوله و تخمدان یک طرف در خانم جوان مبتلا به تومور بوردرلاین بزرگ تخمدان
تست‌های تشخیصی
اگر علائمی دارید، پزشک شما را معاینه می‌کند و ممکن است شما را برای انجام سونوگرافی (واژینال یا شکمی)، سی تی اسکن یا MRI، ارجاع دهد. در معاینه لگن پزشک ممکن است متوجه توده‌ای در لگن یا شکم شود. اگر یک توده در تخمدان خود دارید، باید عمل کنید تا بفهمید ماهیت آن چیست. جراح شما ممکن است بخشی یا تمام تخمدان شما را بردارد. یک متخصص پاتولوژیست با دقت به توده زیر میکروسکوپ نگاه می‌کند و تشخیص قطعی را مطرح می‌کند.

انواع
انواع مختلفی از تومورهای مرزی تخمدان وجود دارد. حدود ۵۰ درصد از نوع سروزی هستند و حدود ۴۵ درصد از نوع موسینوس هستند. سایر انواع نادر عبارتند از اندومتریوئید، سلول شفاف و سروموسینوس.

درمان
جراحی معمولا تنها درمانی است که برای تومور مرزی تخمدان نیاز دارید. جراحی که انجام می‌دهید به موارد زیر بستگی دارد:

• تومور کجاست و آیا گسترش یافته است؟
• آیا می‌خواهید در آینده بچه دار شوید؟

برداشتن لوله و تخمدان یک طرف در خانم جوان مبتلا به تومور بوردرلاین بزرگ تخمدان
پزشک در مورد گزینه‌های جراحی با شما صحبت خواهد کرد. برای بسیاری از زنان، جراحی شامل برداشتن هم تخمدان‌ها و هم لوله‌های فالوپ رحم و هیسترکتومی کامل شکمی است. اگر تومور فقط در داخل یک تخمدان است و شما قصد دارید در آینده بچه دار شوید، پزشک شما (آنکولوژیست زنان) ممکن است فقط تخمدان و لوله فالوپ آسیب دیده را بردارد. در طول عمل، پزشک از نزدیک به داخل لگن و شکم شما نگاه خواهد کرد و نمونه‌برداری می‌کند تا گسترش تومور را بررسی کند. گاهی اوقات تومورهای مخاطی می‌توانند از آپاندیس شروع شوند و سپس به تخمدان گسترش می‌یابد و بنابراین نیاز به برداشتن آپاندیس است. بخشی از بافت چربی اطراف روده‌ها (چادرینه یا امنتوم) هم برداشته می‌شود. اکثر زنان با جراحی تنها، بهبود کامل می‌یابند. در درصدی از بیماران ممکن است عود کند.

پیگیری
ویزیت‌های پیگیری برای بررسی وضعیت شما است و اینکه آیا مشکلی دارید یا خیر. ممکن است برای بررسی اینکه آیا تومور عود کرده است یا خیر، تصویربرداری انجام شود. البته اکثر تومورهای مرزی تخمدان عود نمی‌کنند.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

دکتر فوق تخصص زنان و انکولوژی در تهران

تماس بگیرید.
لاپاروسکوپی چیست؟

پرسش خود را بنویسید

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.