• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

عفونت کاندیدا چیست؟

عفونت کاندیدا چیست؟
کاندیدا آلبیکنس نوعی فلور میکروبی طبیعی می‌باشد که در بدن زندگی می‌کند. همچنین ممکن است در مجاری گوارشی دهان و واژن نیز پیدا شود. در اغلب موارد باعث بیماری نمی‌شود اما ممکن است گاهی اوقات بیش از اندازه تکثیر پیدا کند و عفونت ایجاد شود. کاندیدا شایع‌ترین علت بروز عفونت‌های قارچی در افراد می‌باشد. آلبیکنس در زبان یونانی به معنای سفید است. این قارچ هنگامی که در آزمایشگاه کشت داده می‌شود سفید رنگ است و زمانی که باعث عفونت می‌گردد نیز لکه‌های سفید رنگ ایجاد می‌کند باعث بروز عفونت‌های مختلف عفونت قارچی دستگاه ادراری است.

عوامل احتمال بروز عفونت ادراری به علت قارچ کاندیدا
انواع گونه‌های کاندیدا شایعترین علت عفونت مجاری ادراری قارچی هستند. کاندیدا می‌تواند در بخش تحتانی مجاری ادراری ایجاد شود و گاهی اوقات به سمت کلیه‌ها نیز می‌تواند صعود کند. بعضی از عوامل احتمال بروز عفونت ادراری به علت قارچ را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از:
• مصرف زیاد آنتی بیوتیک‌ها
• ورود یک وسیله پزشکی داخل مجرای ادراری مثل سوند در مجاری ادرار
• دیابت
• سیستم ایمنی ضعیف

علائم شایع کاندیدا
افرادی که دچار این عفونت ادراری هستند علامت ندارند اما علائم شایع این بیماری این موارد می‌باشد:
• تکرر ادرار
• سوزش یا درد هنگام ادرار کردن
• درد شکم یا لگن
• وجود خون در ادرار

روش‌های درمان کاندیدا
در صورت وجود علائم، درمان توصیه می‌شود. درمان دارویی ضد قارچی با فلوکونازول در بسیاری از موارد توصیه می‌شود. اگر سوند ادراری وجود دارد باید خارج شود.

عفونت کاندیدا چیست؟
چه کسانی مبتلا به عفونت قارچی ناحیه تناسلی می‌شوند؟
کاندیدا آلبیکنس شایع‌ترین علت عفونت قارچی ناحیه تناسلی می‌باشد. بطور طبیعی نوعی باکتری میزان کاندیدا در ناحیه تناسلی را تحت کنترل دارد. اگر این باکتری کم شود قارچ افزایش رشد پیدا می‌کند و باعث وجود عفونت می‌شود. عفونت قارچی تناسلی بعد از فعالیت جنسی به خصوص راه تماس دهانی تناسلی انتقال می‌یابد. افراد سالم هم ممکن است دچار این عفونت بشوند اما اغلب گروه‌های نامبرده در معرض ابتلا به عفونت قارچی تناسلی هستند:
• افرادی که اخیرا آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند
• افرادی که دیابت کنترل نشده دارند
• افراد با ضعف سیستم ایمنی
• زنان باردار
• افرادی که داروهای جلوگیری از بارداری مصرف می‌کنند یا تحت درمان با هورمون هستند

علائم عفونت تناسلی
علائم این نوع عفونت تناسلی شامل سوزش هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن، احساس خارش یا درد در اطراف واژن، ترشح غیرطبیعی از واژن که اغلب آبکی یا سفید و غلیظ می‌باشد، قرمزی و جوش اطراف واژن و قرمزی اطراف آلت تناسلی مردان. مردان هم در صورتی که با فرد مبتلا به کاندیدا رابطه داشته باشند ممکن است دچار این عفونت بشوند که البته اغلب بی علامت هستند اما ممکن است دچار خارش و سوزش اطراف سر آلت تناسلی شوند. درمان انواع خفیف تا متوسط این عفونت با یک دوره کوتاه کرم ضد قارچ یا قرص و شیاف انجام می‌شود؛ ممکن است در برخی موارد قرص خوراکی تجویز شود. برای انواع پیچیده و عارضه دار شده ممکن است دوره طولانی‌تر از هر کدام از این روش‌های درمان نیاز باشد.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

کلینیک فوق تخصص زنان در تهران

تماس بگیرید.
نحوه انجام واژینوپلاستی سونوگرافی های دوران بارداری

پرسش خود را بنویسید

پرسش و پاسخ‌ها (5 پرسش)

ناشناس

سلام تکرر ادرار با مقدار کم ادرار میتونه نشونه عفونت واژن باشه؟

۱۴ خرداد ۰۱ - ۱۳:۳۶

پاسخ پزشک

با سلام؛ جهت تشخیص دقیق نیاز به معانیه و آزمایش دارید.

ناشناس

سلام خانوم دکتر ممنون از اطلاعات کاملتون من این علائم رو دارم تحت درمان هستم چند دوره هست ولی جواب نمیگیرم چه کاری باید انجام بدم؟

۲۴ خرداد ۰۰ - ۰۱:۲۶

پاسخ پزشک

با سلام؛ تحت نظر پزشک معالج به درمان ادامه دهید.

ناشناس

با سلام و احترام خانم دکتر گرامی من این علائم دارم چه دارویی مصرف کنم ؟

۲۳ فروردین ۰۰ - ۱۶:۳۸

پاسخ پزشک

با سلام؛ برای تشخیص قطعی و درمان صحیح باید معاینه شوید.

ناشناس

سلام این قارچ میتونه روده انسان و درگیر کنه؟ نشانش چیه؟ چه جوری درمان میشه؟

۷ بهمن ۰۲ - ۱۸:۲۵

ناشناس

سلام. من چند سالی میشد که زیر بغلم دچار قارچ شده بود و پس از اون چند هفته میشه که مقعدم هم قارچی شده و سپس کف سرم. به پز‌شک مراجعه کردم و پماد و محلول و شامپو تجویز کرد. ایا نوع قارچ کف سر و زیر بغل با مقعد یکی هست؟

۴ اسفند ۰۱ - ۱۴:۴۵

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.