• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

علل سقط جنین خودبخود

علل سقط جنین خودبخود
سقط جنین زودرس به سقط تا هفته ۱۳ بارداری گفته می‌شود و در ۱۰ درصد بارداری‌ها ممکن است ایجاد شود.

علت
علت اصلی این سقط‌ها در اکثر موارد مشکلات کروموزومی جنین است که باعث می‌شود تکامل جنین بصورت طبیعی انجام نشود. برخی از خانم‌ها فکر می‌کنند رفتارهایی مثل ورزش، دویدن، سرکار رفتن، رابطه جنسی یا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری قبل از حاملگی باعث خطر سقط می‌شود* در حالی که اینگونه نیست و ارتباط این عوامل با سقط اثبات نشده است.
تهوع و استفراغ، ترس یا افتادن هم باعث سقط نمی‌شود. مصرف سیگار و الکل در طی بارداری باید قطع شود و مصرف قهوه و کافئین به حداقل ممکن برسد زیرا در برخی مطالعات این موارد با افزایش خطر سقط همراه بوده است. با افزایش سن مادر خطر سقط هم زیاد می‌شود.

علائم
انقباض رحم و احساس درد شکم و خونریزی واژینال از علائم سقط هستند. البته در صورت بروز این نشانه‌ها حتما بایستی به پزشک معالج خود اطلاع دهید زیرا ممکن است نشانه موارد مهم دیگری مثل بارداری نابجا نیز باشند و یا ممکن است این علائم گذرا باشد و خونریزی قطع شده و بارداری نرمال ادامه پیدا کند.

علل سقط جنین خودبخود
تشخیص
برای تشخیص سقط نیاز به انجام معاینه، سونوگرافی لگنی و در برخی موارد آزمایش هورمون BHCG می‌باشد.

درمان
ممکن است سقط خودبخود بطور کامل صورت نگیرد و بقایای بارداری در رحم باقی بماند. برای دفع بقایای بارداری در صورتی که علائمی دال بر عفونت وجود ندارد یا خونریزی شدید ندارید می‌توان درمان انتظاری را انتخاب کرد و حداقل ۲ هفته صبر کرد تا دفع خودبخود بقایا اتفاق بیافتد. استفاده از دارو و یا روش‌های جراحی نظیر ساکشن با کورتاژ از سایر روش‌های درمانی است که بسته به شرایط بیمار پیشنهاد و انتخاب می‌شود. در صورتی که گروه خون شما منفی باشد ممکن است نیاز به تزریق ایمونوگلوبولین RH (روگام) داشته باشید تا برای بارداری‌های بعدی مشکلی ایجاد نشود.

دوران بهبودی (ریکاوری) بعد از سقط
برای پیشگیری از عفونت تا یک الی دو هفته بعد از سقط از ارتباط جنسی یا قراردادن تامپون داخل واژن و دوش واژینال اجتناب کنید. در صورت بروز تب، لرز، درد شدید لگن یا شکم و خونریزی شدید به پزشکتان اطلاع دهید. از دو هفته بعد از سقط، سیکل‌ها نرمال شده و احتمال بارداری وجود دارد، در صورتی که تمایل به بارداری ندارید باید از روش جلوگیری استفاده کنید.

علل سقط جنین خودبخود
سقط خودبخود، معمولا اتفاقی هست که یکبار رخ می‌دهد و بسیاری از خانم‌ها بعد از آن، بارداری‌های موفقی خواهند داشت. هر زمان پس از سقط آمادگی داشتید می‌توانید برای بارداری اقدام کنید و دلیلی برای صبر کردن یا منع بارداری تا مدتی مشخص وجود ندارد.

چه مدت بعد از سقط جنین می‌توان باردار شد؟
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

دکتر فوق تخصص زنان خوب در تهران

تماس بگیرید.
سونوگرافی های دوران بارداری تا چه سنی می توان باردار شد؟

پرسش خود را بنویسید

پرسش و پاسخ‌ها (5 پرسش)

ناشناس

سلام خانم دکتر، من بعد از سقط در سه ماه اول بارداری بعد از ۲۸ روز پریود شدم، دوره پریودیم قبل از سقط ۷ روزه بوده اما الان ۸امین روزه که من خونریزی دارم، آیا این طبیعی هست ؟ ممنون.

۱۸ تیر ۰۰ - ۰۸:۱۳

پاسخ پزشک

با سلام؛ مشکلی نیست.

‌شیوا

سلام 4ماه پیش سقط خودبه خودداشتم قبلش پری منظمی داشتم ولی بعدا سقط نامنظم شدقصدبارداری دارم جلوگیری نمیکنم سنمم 42هست دوتادخترهم دارم 14 و7ساله ولی باردارنمیشم چرا؟؟؟

۲۳ آذر ۰۱ - ۲۳:۰۵

ناشناس

سلام من توسن 28 سالگی سقط داشتم یه پسر 15 ساله هم دارم الان میخوام باردار شم چه اقداماتی انجام دهم الان هم 35 سالمه.

۷ آذر ۰۱ - ۱۶:۲۳

ناشناس

سلام من یک دختر ۷ ماه دارم میخواهم زود صاحب پسر شوم اما حامله نمیشوم

۳۱ اردیبهشت ۰۱ - ۱۲:۲۹

ناشناس

سلام خدا قوت یه دکتر خیلی خوب و با خدا میخام تو اصفهان یا خمینی شهر

۲۲ مهر ۰۰ - ۰۵:۴۷

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.