• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

فریز کردن تخمک چیست؟

فریز کردن تخمک چیست؟
با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌ها و امکانات بسیار زیادی جهت فراهم کردن یک باروری مناسب برای زوجین فراهم شده است. امروزه فریز کردن تخمک نیز یکی از تکنولوژی‌های مفیدی است که می‌تواند به باروری مناسب زوجین در آینده کمک کند. دلایل زیادی وجود دارد که انجام فریز تخمک را اقدامی مناسب و موثر در باروری یک خانم مطرح می‌کند. در این مقاله به بررسی روش و دلایل انجام فریز تخمک می‌پردازیم.

فریز کردن تخمک
فریز کردن تخمک به معنای خارج کردن تخمک‌ها و نگهداری و فریز کردن آنها در شرایط مناسب برای اقدام به بارداری در آینده است. در این شرایط تخمک‌های سالم فریز شده در زمان مناسب تحت لقاح آزمایشگاهی قرار گرفته و در رحم مادر جایگزین می‌شوند.

علل فریز کردن تخمک
یکی از علل فریز تخمک بالا رفتن سن ازدواج در زوجین است. با بالا رفتن سن خانم‌ها اضطراب آنها برای باردار شدن بیشتر می‌شود و کیفیت تخمک‌ها نیز برای باروری کاهش پیدا می‌کند. همچنین در موارد پزشکی مثل شیمی درمانی یا پرتودرمانی که احتمال آسیب به تخمک‌های خانم‌ها وجود دارد و احتمال باروری کاهش پیدا می‌کند یا در مواردی که فرد قصد باردار شدن را ندارد می‌توان با فریز کردن تخمک از تخمک‌های سالم بیمار نگه داری کرد.

سن مناسب برای فریز کردن
هرچقدر فریز کردن تخمک‌ها در سن پایین‌تری انجام شود نتایج آن بهتر خواهد بود. با افزایش سن مادر علاوه بر کاهش قدرت باروری احتمال آسیب و اختلال کروموزومی تخمک نیز بیشتر خواهد شد.

فریز کردن تخمک چیست؟
روش انجام فریز کردن
نزدیک به قاعدگی داروهای تحریک تخمک گذاری تجویز شده و سپس با سونوگرافی و چک هورمون‌های جنسی وضعیت تخمک گذاری مادر پایش می‌شود تا در زمان مناسب تخمک‌ها برداشته شوند. طی یک روش سرپایی با بی حسی موضعی تخمک‌های دیواره واژن با کمک سونوگرافی توسط پزشک برداشت شده و تخمک‌های سالم و بالغ منجمد می‌شود. در زمان مناسب برای باروری تخمک‌ها گرم شده و در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم لقاح پیدا می‌کند، جنین تشکیل خواهد شد و در رحم مادر قرار خواهد گرفت.

آمادگی قبل از انجام فریز کردن
قبل از انجام فرایند فریز کردن تخمک‌ها باید غربالگری‌های لازم از جمله بررسی میزان عملکرد تخمک‌ها و بیماری‌های عفونی مادر انجام شود.

عوارض فریز کردن تخمک
۱. درد شکم و درد تخمدان‌ها، علائم گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال.
۲. سقط جنین که با افزایش سن مادر احتمال سقط جنین افزایش پیدا می‌کند.
۳‌. مانند هر پروسه دیگری هنگام برداشتن تخمک و استفاده از سوزن عوارضی مثل خونریزی یا عفونت ممکن است اتفاق بیفتد.

شرایط لازم برای بارداری بوسیله تخمک فریز شده
در این موارد مادر بوسیله روش‌های کمکی بارور می‌شود. ابتدا بوسیله داروهای هورمونی رحم آمادگی لازم را برای پذیرش جنین پیدا می‌کند. تخمک‌ها از حالت انجماد خارج شده. از همسر فرد اسپرم گرفته می‌شود و در محیط آزمایشگاه با تخمک ادغام می‌شود.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

کلینیک فوق تخصص زنان در تهران

تماس بگیرید.
آیا در طول شیردهی می‌توان باردار شد؟ دردهای سینه در زنان و درمان آن

پرسش خود را بنویسید

پرسش و پاسخ‌ها (6 پرسش)

ناشناس

آیا درسن 43سالگی دخترها امکان فریزر کردن تخمک وجود دارد

۲۰ آبان ۰۱ - ۱۳:۴۰

پاسخ پزشک

با سلام؛ به شرایط شما بستگی دارد و باید تشخیص داده شود.

ناشناس

سلام خسته نباشید دوستم میخواد فریز کنه میترسه سخته ایا ایا اگه فریز کنه دیگه نیمتونه بچه دار بشه

۱۸ بهمن ۰۱ - ۱۰:۵۷

ناشناس

با سلام و درود ، 37 سال دارم ، خواستم بدونم قبل از اقدام چ کارهایی باید انجام بدم و بذکجا باید مراجعه کنم ، ممنون از زحمات شما

۲۵ دی ۰۱ - ۲۰:۳۸

فریده

سلام سنم 46 1ساله یائسه شدم ولی با دارو پریود شدم شرایط فریز رو دارم یا خیر سپاسگزارم خانم دکتر عزیز

۲۵ دی ۰۱ - ۱۴:۵۶

ستاره

سلام وقت بخیر دختر مجرد سن بالای ۴۰ سال هم میتونه تخمک‌هاش فریز کنه؟

۲۳ مرداد ۰۱ - ۰۹:۲۳

مریم

سلام می خواستم بدونم ایا در سن ۴۳ سالگی هم امکان فریز تخمک وجوددارد

۸ مرداد ۰۱ - ۱۲:۲۹

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.