• شماره تماس: 02166933869 - 02166933906
  • تهران، ستارخان، ابتدای باقرخان، ساختمان پرهام، پلاک ۱۱۹، طبقه ۲، واحد ۵

کولپوسکوپی چیست؟ اقدامات قبل و بعد از کولپوسکوپی

کولپوسکوپی چیست؟ اقدامات قبل و بعد از کولپوسکوپی
کولپوسکوپی یک روش تشخیصی است که با استفاده از بزرگنمایی، مشاهده دقیق دهانه رحم، واژن و وولو را امکان پذیر می‌کند. معمولا از کولپوسکوپی برای بررسی پاپ اسمیر و یا ضایعات غیرطبیعی دهانه رحم، واژن و وولو مثل زگیل تناسلی استفاده می‌شود. اگر حین انجام کولپوسکوپی یافته غیرطبیعی دیده شود، نیاز به نمونه برداری (بیوپسی) است.

نحوه انجام کولپوسکوپی
بیمار روی تخت معاینه زنان، به پشت دراز می‌کشد و پاها روی رکاب دوطرف تخت قرار می‌گیرند. اسپکولوم (وسیله معاینه) به آرامی داخل واژن قرار داده می‌شود تا دهانه رحم و دیواره‌های واژن قابل مشاهده شود. دستگاه کولپوسکوپ بفاصله حدودا ۳۰ سانتی متری از بدن قرار گرفته و بخش‌های مختلف دستگاه ژنیتال با بزرگنمایی مشاهده می‌شود.

عوارض
این روش تشخیصی، عمدتا کم خطر است. ممکن است در موارد کمی، به ویژه بعد از نمونه برداری، خونریزی یا عفونت ایجاد شود.

کولپوسکوپی چیست؟ اقدامات قبل و بعد از کولپوسکوپی
آمادگی
انجام کولپوسکوپی نیاز به آمادگی خاصی ندارد. بهتر است در دوران خونریزی قاعدگی انجام نشود و از یک تا دو روز قبل، از نزدیکی، تامپون و یا داروهای واژینال اجتناب شود. مصرف مسکن مثل استامینوفن یا بروفن ممکن است به کاهش درد ناشی از بیوپسی کمک کند. البته اصولا این پروسه دردناک نبوده و مصرف مسکن الزامی نیست.

اقدامات بعد از کولپوسکوپی
در صورت انجام نمونه برداری، ممکن است تا چند روز خونریزی و ترشحات تیره ایجاد شود. احساس درد لگنی و درد واژن طبیعی است و با مسکن کاملا بهبود می‌یابد. در صورت تداوم خونریزی شدید و یا درد شدید حتما بایستی به پزشک معالج اطلاع داده شود. بهتر است تا یک هفته بعد از بیوپسی، از نزدیکی و گذاشتن تامپون داخل واژن اجتناب شود. در صورتی که بیوپسی انجام نشده باشد، هیچگونه محدودیت فعالیت وجود نخواهد داشت.

ویزیت بعدی
تعیین زمان ویزیت بعدی، بستگی به یافته‌های کولپوسکوپی دارد. در صورتی که نمونه برداری انجام شده باشد، نمونه به آزمایشگاه ارسال می‌شود و بعد از آماده شدن گزارش، باید مجدد به پزشک معالج مراجعه شود تا در خصوص اقدامات درمانی احتمالی مشاوره انجام شود.
جهت دریافت نوبت و مراجعه حضوری به

دکتر فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی در تهران

تماس بگیرید.
دیابت بارداری چیست؟ از کنترل تا درمان پولیپ رحم چه علائمی دارد؟ نحوه درمان

پرسش خود را بنویسید

نیاز به راهنمایی دارید؟

بصورت آنلاین با دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان‌، زایمان و نازایی گفتگو کنید؛ یا جهت مراجعه حضوری به مطب تماس بگیرید.